• ZZP-er steeds actiever op Facebook

    juni 7, 2017
  • Steeds meer zzp'ers zijn zakelijk actief op social media. Met name is het gebruik van Facebook en Google Plus het afgelopen jaar gestegen.

    Dit blijkt uit de ZZP Barometer onder 1070 zzp'ers. Met bijna 86 procent zijn de meeste zelfstandige ondernemers actief op Linkedin. Facebook komt daarna met ruim 47 procent. WhatsApp(39,3), Twitter(36,9) en Google Plus(15,5) volgen. Het gebruik van Linkedin is met 2,4 procent gedaald. Het gebruik van Facebook is daarentegen bijna verdriedubbeld. Ook is het aantal zzp'ers op Google Plus gestegen.

    Concurrent

     "Het lijkt erop dat Facebook op zakelijk gebied een serieuze concurrent wordt voor LinkedIn," aldus initiatiefnemer Jeroen Sakkers. Volgens ZZP Barometer loopt het privé en zakelijk netwerk van de ondernemers door elkaar, waardoor het makkelijk is om een goede start te maken op Facebook. Daarnaast zijn de Facebookgebruikers goedkoper om te bereiken. Facebook advertenties kosten minder dan advertenties op Linkedin. Slechts 6 procent van de zzp'ers maakt zakelijk helemaal geen gebruik van social media.

    Ondernemers

    Uit ander onderzoek blijkt dat  94 procent van de ondernemers gebruikt maakt van Linkedin. Daarna volgen Facebook met 70 procent en Twitter met 60 procent. Google Plus is bij ondernemers niet populair, 15 procent maakt hier gebruik van. Het onderzoek is uitgevoerd door KplusV, in samenwerking met Yellow Walnut, onder 235 ondernemers.

    Bron: NUzakelijk